România Intră cu Toate Granițele în Schengen: O Nouă Eră pentru Transportatori

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută cu entuziasm integrarea totală a României în spațiul Schengen, prevăzută pentru 12 decembrie 2024. Acest moment istoric, așteptat de aproape 14 ani, va aduce o gură de oxigen industriei de transport rutier, după pierderi estimate la 22 de miliarde de euro cauzate de întârzierile la frontierele terestre.

Beneficii pentru Transportatori și Economia Națională

Începând cu 1 ianuarie 2025, șoferii români vor putea traversa liber frontierele interne UE fără verificări de identitate, atât în cazul autoturismelor personale, cât și al vehiculelor comerciale. UNTRR subliniază că această măsură va stimula dezvoltarea economică și va reduce costurile asociate transporturilor internaționale.

Totuși, transportatorii avertizează că, deși controalele de identitate vor fi eliminate, alte verificări – precum cântărirea, măsurarea vehiculelor și inspecțiile documentelor – trebuie relocate în afara punctelor de frontieră pentru a reduce efectiv timpul de așteptare, la fel ca în celelalte state membre Schengen.

Provocări și Perspective

În prezent, timpii de așteptare pentru camioane pot ajunge până la 36 de ore la granița dintre România și Bulgaria, în special la punctul Ruse-Giurgiu. Această situație este agravată de lucrările la podul de pe partea bulgară, ce vor dura doi ani. Cozi frecvente de 7-20 km sunt raportate și la frontiera cu Ungaria. Transportatorii români solicită măsuri urgente din partea autorităților pentru fluidizarea traficului comercial și eliminarea blocajelor.

Industria Transporturilor: Motorul Exportului de Servicii

Sectorul de transport rutier contribuie semnificativ la economia României, generând exporturi de servicii de 7,82 miliarde de euro în 2023. România ocupă locul 6 în UE la nivelul pieței de transport și locul 3 în operațiunile de tip cross-trade și cabotaj, după Polonia și Lituania.

Deși alte țări, precum Polonia și Lituania, au atras sute de mii de angajați din afara UE pentru a susține industria transporturilor, România are doar 550 de angajați non-UE în acest sector. Pentru a-și maximiza potențialul economic, România trebuie să adopte politici eficiente care să permită creșterea numărului de angajați și modernizarea infrastructurii de control.

Concluzie: Viitorul Depinde de Deciziile Autorităților

Aderarea completă la Schengen este o oportunitate unică pentru România de a deveni un hub logistic și de transport în Europa. Transportatorii așteaptă acum acțiuni concrete din partea decidenților politici pentru a transforma acest potențial în realitate.

Distribuie:

Ultima oră

Te-ar putea interesa și...
Romania

Revoluție pe Piața Gazelor: Romgaz Intră în Forță ca Furnizor Direct din 2025

Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din...

Ucraina Îl Umilește pe Putin: Ofensiva Din Kursk Devine un Punct Critic

Ofensiva ucraineană din regiunea Kursk continuă să zguduie fundamentele...